Trinn 3: Involvere og skape felles eierskap til gjennomføring og oppfølging

FORMÅL: mobilisere til deltakelse, skape økt/felles forståelse av begreper og temaer, og sikre eierskap til prosessen

For å få god effekt ut av undersøkelsen er det både viktig at med en så høy svarprosent som mulig, og at resultatene gir en retning for oppfølging. Å drøfte hvorfor det er viktig å svare, hva undersøkelsen faktisk måler og minne om resultatene fra forrigje undersøkelse bør være del av dette møtet.

Det er laget et forslag til en enkel lysbildeserie, som du finner i Trinn 3 under Verktøy.

Til denne er det laget to korte filmer. Vi vet at det av og til kommer spørsmål om det faglige grunnlaget for selve undersøkelsen, hvorfor den er bygget opp slik den er, hva som er begrunnelsen for valg av spørsmål etc. Den første filmen svarer ut dette. – Det er jo ikke sikkert at du trenger å vise den på selve møtet, en mulighet er å informere om at det finnes tilgjengelig på nettsidene, slik at den som virkelig er interessert kan se den.

Film nummer to forklarer hvorfor det å delta i selve undersøkelsen er viktig. For de som har deltatt mange ganger kan nok en viss trøtthet eller resignasjon være tilstede – særlig dersom man opplever at undersøkelsen ikke har skapt noe endring. Det kan være lurt å poengtere at undersøkelsen jo faktisk er de ansatte sitt verktøy. Hensikten med å løfte arbeidet med ForBedring er å få større nytte ut av den innsatsen de gjør ved å svare. Og jo flere som svarer, jo bedre bilde av både arbeidsmiljø og pasientsikkerhet får dere.

Prosesstips!

Hvert enkelt møte preges av de som er tilstede – men det finnes noen måter å sikre en best mulig gjennomføring på:

I-G-P-metoden: la alle tenke gjennom spørsmål individuelt (I), helt stille; la dem deretter dele i grupper (G) før man åpner opp for en samtale med alle (P).

Dersom du vet av erfaring at det er få som ønsker å snakke i plenum, la dem først snakke sammen to og to eller tre og tre – da er det enklere å dele i plenum etterpå.

Dersom det blir mye fokus på hva “andre” kan eller bør gjøre – anerkjenn at det kan være mange som kan bidra, og spør om hva hver enkelt i rommet selv kan bidra med.

Hvem som tar ansvar for hva (rollefordeling) på selve møtet er jo ikke gitt. Vurder om det er ansatte som du vil gi en rolle (i tillegg til verneombud og tllitsvalgte).

Snakk med lederkollegaer om hvordan de får til gode dialoger på sine møter. Hva kan du kopiere?

symbol_web

© Sammen om ForBedring 2024

Utviklet i samarbeid med

Metodehefte for ledere

Her kan du laste ned digital utgave av Metodeheftet i PDF filformat. Denne er tilpasset for visning på skjerm og lavoppløselig utskrift.

Ved ønske/behov for trykt papirversjon kontakt en av følgende: