Trinn 5: Ledergrupper går gjennom resultater og planlegger oppfølging på strategisk nivå

FORMÅL: diskusjon og refleksjon om undersøkelsens resultater, både på enhetsnivå og på tvers av enheter/nivåer.

Hver enhet eier sine egne resultater. Enhetslederen er oftest den som er best egnet til å fortolke eller sette resultater inn i en sammenheng.

Likevel er det viktig å drøfte både likheter og forskjeller mellom hvordan ansatte har vurdert de ulike temaene i undersøkelsen. Ikke minst viktig er det å vurdere om det er behov som går på tvers av enheter som enten er avdekket i resultatene, eller som dere sammen vurderer ikke har blitt fanget opp.

Dersom dere gjorde vurderinger av tidligere års resultater, eller drøftet strategiske behov og prioriteringer, under trinn 1, så er det en anledning til å se på disse vurderingene sammen igjen. Er det ting i gjennomføringen videre som dere bør endre på, sammenlignet med opprinnelig plan?

Det er også på sin plass med en drøfting av hva som kan være smarte måter å utforme og prioritere tiltak. Er det for eksempel resultater i undersøkelsen som går igjen, men hvor man ikke har klart å finne gode tiltak (eller ikke har klart å gjennomføre foreslåtte tiltak)? Er det positive erfaringer med konkrete tiltak fra en enhet, som andre kan inspireres av? Hva er konkret nok til å være faktisk gjennomførbart og mulig å måle effekten av?

Verneombud og tillitsvalgte er viktige i det videre arbeidet. Diskuter sammen om hvordan partene skal engasjeres i de neste trinnene, og hvilke erfaringer fra samarbeidet så langt dere kan ta med dere og bygge på.

Beskrivelse av metoder og verktøy

Fremgangsmåte:

Er det noen resultater du synes er spesielt interessante eller uventede som det er viktig å trekke inn i lederdiskusjonen?

Hva trenger du som leder av støtte fra andre for å følge opp resultatene?

Hvordan kan vi (ytterligere) forbedre samarbeidet med VO og TV i oppfølging og gjennomføring?

Hva kan være konkrete måter å måle resultater av arbeidet på?

FORMÅL: sikre koordinert oppfølging (evt gjennomføring av tiltaksutvikling)

Når ledergruppen diskuterer resultatene på et overordnet/strategisk nivå så bør dere også ta en drøfting av eventuelle samarbeidspunkter i prosessen videre. Det er også viktig å tenke gjennom kommunikasjonen, både ut mot ansatte og oppover i linja.

Relevante punkter til diskusjon kan feks være:

Er det tiltak som bør gjennomføres allerede på dette tidspunktet, med utgangspunkt i resultatene sett på tvers av enhetene?

Hva skal/kan være felles budskap/kommunikasjon ut til medarbeidere som resultat av lederdrøfting på trinn 5? Hvem har ansvaret?

Hva skal/kan være felles budskap/kommunikasjon oppover i linja som resultat av lederdrøfting på trinn 5? Hvem har ansvaret?

Er det felles forberedelser eller grep som bør tas for å forsterke partssamarbeidet i prosessen videre (trinn 6-8)?

Erfaringsutveksling om hvilket fora/format den enkelte leder vil bruke når resultatene skal drøftes i enhetene.

 

Det kan være lurt å allerede nå bli enige om neste tidspunkt for en felles utsjekk av status.

 

Det er laget et forslag til en enkel handlingsplan som en støtte til diskusjonen, den ligger i Trinn 5 under Verktøy.
Handlingsplanen strekker seg i tid helt frem til trinn 9 for å sikre en helhet og langsiktighet. Du velger selvfølgelig selv om du vil bruke hele eller deler av den.

symbol_web

© Sammen om ForBedring 2024

Utviklet i samarbeid med

Metodehefte for ledere

Her kan du laste ned digital utgave av Metodeheftet i PDF filformat. Denne er tilpasset for visning på skjerm og lavoppløselig utskrift.

Ved ønske/behov for trykt papirversjon kontakt en av følgende: