Å gå gjennom resultatene for din enhet sammen med verneombud og tillitsvalgte er viktig. Det er flere ting som det er klokt at dere ser på sammen:
Det kan være klokt å be alle om å forberede seg til denne drøftingen, send gjerne ut lysbildet med refleksjonsspørsmål som ligger i lysbildeserien i forkant til alle som skal delta på dette møtet.
Hva er hovedinntrykket av resultatene?
Er det resultater som er uventede (positive/negative)?
Er det resultater som går igjen fra tidligere undersøkelser? Dersom ja, hva kan være årsaken til det?
Er det resultater som er felles på tvers av enheter? Dersom ja, hva kan være eventuelle nye/uprøvde tiltak for å bevare/forbedre?
Hvordan stemmer resultatene overens med andre undersøkelser?
FORMÅL: sikre en gjennomføring som skaper engasjement og motivasjon til å delta
Akkurat som for det forberedende møtet (trinn 3) så bør drøfte gjennomføringen av dialogmøtet, både det praktiske (hvem gjør hva, når og hvordan skal det gjennomføres osv.) og om det er spesielle punkter fra undersøkelsen som det er viktig å få diskutert.
Drøft og bli enige om:
Det finnes et enkelt skjema for oppgavefordelingen, den ligger i Trinn 6 under Verktøy.
Dere må også bestemme dere for om arbeidet med å utvikle konkrete tiltak skal gjøres på samme møte som resultatene presenteres, eller om det skal skje i to (eller flere) trinn.
FORMÅL: sikre at tiltak (aktiviteter) faktisk løser behov, er mulige å gjennomføre og er mulige å måle effekten av
Resultatene fra undersøkelsen skal jo munne ut i konkrete tiltak for å bevare eller forbedre. Dere bør diskutere hvordan tiltakene blir konkrete nok. Her kan det være ekstra viktig å se på hva andre har gjort, både i eget og andre helseforetak.
Utvikling av gode tiltak krever ofte at man jobber med dem over tid, i flere runder. Å ha noen vurderingskriterier som man kan bruke som guide underveis gjør prosessen enklere.
Det finnes mange måter å finne frem til avgrensede, konkrete og målbare tiltak:
I sentrum for forbedringsarbeidet står ForBedringsundersøkelsen.
Alle andre prosesstrinn og aktiviteter dreier seg om å få størst mulig nytte ut av undersøkelsen. Derfor har vi plassert symbolet for hele prosessen i midten, med prosessbeskrivelser lagt i ring rundt. Formålene med prosesstrinnene finner du nedenfor.
Her kan du laste ned digital utgave av Metodeheftet i PDF filformat. Denne er tilpasset for visning på skjerm og lavoppløselig utskrift.
Ved ønske/behov for trykt papirversjon kontakt en av følgende:
Her kan du laste ned digital versjon av rapporten i PDF filformat. Denne er tilpasset for visning på skjerm og lavoppløselig utskrift.