FORMÅL: sikre at tiltak (aktiviteter) faktisk løser behov, er mulige å gjennomføre og er mulige å måle effekten av
Resultatene fra undersøkelsen skal jo munne ut i konkrete tiltak for å bevare eller forbedre. Dere bør diskutere hvordan tiltakene blir konkrete nok. Her kan det være ekstra viktig å se på hva andre har gjort, både i eget og andre helseforetak.
Utvikling av gode tiltak krever ofte at man jobber med dem over tid, i flere runder. Å ha noen vurderingskriterier som man kan bruke som guide underveis gjør prosessen enklere.
Det finnes mange måter å finne frem til avgrensede, konkrete og målbare tiltak:
- Bruk SMART-modellen, dvs. vurder om tiltak er spesifikke, målbare, avklarte (tydelige), realistiske og tidsavgrensede
- Bruk rotårsaksanalyse – dvs. still spørsmål i flere trinn for å finne frem til årsaken til et resultat, da blir det enklere å formulere gode tiltak
- Ta utgangspunkt i hva dere faktisk kan måle, og formuler tiltak ut fra det
- Del opp tiltaksansvar i så avgrensede deler som mulig, og med spesifikt oppfølgingsansvar
- Definer eller avgrens behovet så presist som mulig (eks “frisk luft på dagtid i pauserommet” heller enn “bedre inneklima)
- Definer noen vurderingskriterier som er viktige, feks at et tiltak gir energi, får (stor) full tilslutning av alle, kan gjennomføres innenfor et definert tidsrom eller er noe alle (de fleste) har mulighet å bidra til