Trinn 7: Dialog om resultatene og oppstart av tiltaksutvikling

FORMÅL: skape forståelse og felles eierskap til resultater, og begynne arbeidet med å konkretisere tiltak

Dialogmøtet er det kanskje aller viktigste tiltaket i hele prosessen. Dels har du og din enhet noen faktiske resultater å gå ut fra. Dels er resultatene utgangspunktet for at dere formulere tiltak. Tiltakene må være både treffsikre (faktisk påvirke det dere vil påvirke), og være så konkrete og målbare at de er mulige å gjennomføre og evaluere effekten.

For noen ansatte kan resultatene være en overraskelse, enten fordi de er nyansatte eller av andre grunner ikke har svart på undersøkelsen, eller fordi de ikke kjenner igjen seg. For andre kan resultatene være en bekreftelse på at ingenting forandrer seg. Noen kan ha metodiske spørsmål til resultatene, og noen kan mene at de ikke fanger opp de virkelige behovene.

Det er likevel viktig å huske på at det er de som faktisk har svart på undersøkelsen, som «eier» resultatene. Det betyr at de også er de nærmeste til å foreslå hvordan man skal følge opp undersøkelsen. Her er det viktig å understreke at ForBedringsarbeidet er noe dere må få til sammen. Det betyr at både du som leder, de ansatte, partene og hele helseforetaket har et felles ansvar for å bruke undersøkelsen til noe konstruktivt.

Noen ledere velger å gå igang med utvikling av tiltak i samme møte som resultatene blir presentert. Andre velger å la dette være to trinn. En fordel med å gjøre det i samme møte er at resultatene er ferske, noe som kan gjøre det enklere å formulere gode tiltak. En fordel med å vente er at dialogen om resultatene kan bli friere dersom man ikke også skal formulere tiltak i samme møte. Det er selvfølgelig opp til deg hvordan du velger å organisere dette.

Husk på at alle ansatte har rett til å få ta del av resultatene, også de som eventuelt ikke har anledning til å delta på dette møtet. Derfor må du ha en klar plan for hvordan du skal nå ut til alle.

Beskrivelse av metoder og verktøy

FORMÅL: formulere konkrete tiltak

Når dere skal i gang med å formulere tiltak kan det være lurt å ta en åpen runde om hva som har fungert og ikke fungert tidligere. Kanskje har noen gode erfaringer fra andre virksomheter, eller andre enheter?

Tiltaksutvikling er noe mer enn “bare” en idémyldring. Tiltak skal være tydelig og konkrete slik at alle som skal bidra til at det blir gjennomført, vet hva man skal gjøre, hvordan og når det skal være gjennomført. Oppfølging og justering underveis er også helt nødvendig.

ForBedringsundersøkelsen omfatter jo både arbeidsmiljø og pasientsikkerhet. Det er viktig at dere vurderer tiltak på begge områdene. Tilsvarende så er det både aktiviteter som kan bevare, eller forbedre, som er aktuelle.

Som leder er det ditt ansvar å se til at det faktisk formuleres tiltak. Men det er ikke nødvendigvis du som skal gjennomføre (alt). Det gjør det ekstra viktig å involvere hele enheten i å formulere tiltak. Den enkelte vil både forstå begrunnelsen for de tiltak som dere til slutt lander på, og få større eierskap til gjennomføring, ved å være med på å utvikle dem.

Det er laget et enkelt skjema som støtte til å formulere tiltak, den ligger i Trinn 7 under Verktøy.

symbol_web

© Sammen om ForBedring 2024

Utviklet i samarbeid med

Prosessen

ForBedringsundersøkelsen i sentrum

I sentrum for forbedringsarbeidet står ForBedringsundersøkelsen.
Alle andre prosesstrinn og aktiviteter dreier seg om å få størst mulig nytte ut av undersøkelsen. Derfor har vi plassert symbolet for hele prosessen i midten, med prosessbeskrivelser lagt i ring rundt. Formålene med prosesstrinnene finner du nedenfor.

Metodehefte for ledere

Her kan du laste ned digital utgave av Metodeheftet i PDF filformat. Denne er tilpasset for visning på skjerm og lavoppløselig utskrift.

Ved ønske/behov for trykt papirversjon kontakt en av følgende:

Sluttrapport

Følgeevaluering av Tidlig og Tett På

Her kan du laste ned digital versjon av rapporten i PDF filformat. Denne er tilpasset for visning på skjerm og lavoppløselig utskrift.