Trinn 8: Utvikling og justering av tiltak

FORMÅL: utvikle en konkret tiltaksoversikt og handlingsplan

Erfaringsmessig er det mange som sliter med å utvikle gode tiltak. Den vanligste feilen er at tiltak ikke er konkrete og avgrensede nok. Da blir det vanskelig både å gjennomføre og å vurdere om det gir effekt.

Ofte blir vi også for ambisiøse. Selv om det kommer mange gode forslag til tiltak blir du nødt til å prioritere hvilke tiltak dere skal gjennomføre først. (Når dere er ferdige med et tiltak kan dere selvfølgelig legge til et nytt.)

På dette trinnet er altså målet å bli enige om noen få, konkrete og målbare tiltak, som dere legger inn i enhetens handlingsplan.

Vår anbefaling er at det er en mindre gruppe som deltar i dette arbeidet. Det er naturlig å ta med tillitsvalgte og verneombud, og gjerne et par (ivrige) ansatte også. Du kan også vurdere om du skal involvere HR eller lederkollegaer inn i dette trinnet, for eksempel dersom du ser at det er tiltak som vil involvere flere enheter enn din egen.

En veldig viktig del av dette trinnet er å formidle tilbake til alle ansatte om hvilke tiltak dere har blitt enige om (og selvfølgelig hvem som har ansvaret for å utføre dem), og begrunnelsen. Det er jo ikke slik at alle skal være med å bestemme hvilke tiltak dere skal prioritere (det er et lederansvar, til syvende og sist) men det er viktig at alle er godt kjent med resultatet.

I lysbildeserien ligger et eget lysbilde (under trinn 8) med noen spørsmål rundt informasjon og involvering av de ansatte som kan være nyttige å drøfte samme med de som er på med i denne fasen. Lysbildene ligger under Verktøy.

Beskrivelse av metoder og verktøy

FORMÅL: definere de mest virkningsfulle og gjennomførbare tiltakene

Sammen med de du har valgt å ta med deg inn i denne fasen kan det være klokt å stille seg følgende spørsmål:

  • Ut ifra ditt ståsted – hva er de fem viktigste tiltakene som er foreslått? Hvilken effekt vil de få?
  • Er det tiltak som mangler eller trengs å formuleres/utvikles for å innfri de viktigste behovene som undersøkelsen avdekket?
  • Er det forslag til tiltak som enten bør kombineres, eller som bør deles opp i mindre deler for å øke sannsynligheten for at dere får gjennomført det?

 

Sannsynligvis sitter dere igjen med flere tiltak enn hva som er klokt å begynne med. Da må dere prioritere, for eksempel ved å drøfte følgende:

  • Hvor stor gevinst/effekt vil de foreslåtte tiltakene ha på respektive bevarings-/forbedringsområdet?
  • Er tiltaket enkelt å gjennomføre?
  • Vil tiltaket direkte eller indirekte bidra til bedre kvalitet/pasientsikkerhet?
  • Hvor kostnadskrevende er tiltaket?
  • Forutsetter tiltaket samarbeid eller ressurser fra andre enheter?

 

Alle tiltak må ha en “eier”, en (eller flere) som er ansvarlig for at det gjennomføres. Det er din oppgave som leder å fatte beslutningen om dette, og tildele ansvar – men det er klokt å be om innspill fra de som er med i denne fasen. Kanskje har de forslag til personer eller samarbeidskonstellasjoner som du selv ikke har tenkt på?

ForBedring skal ikke fungere i et vakuum, men tvertimot spille sammen med andre aktiviteter. Du bør vurdere om det skal lages en egen handlingsplan for ForBedring, eller om tiltakene dere kommer frem til skal integreres i planer dere allerede har. Det viktigste er jo at tiltakene blir gjennomført, ikke i hvilken plan de er plassert.

symbol_web

© Sammen om ForBedring 2024

Utviklet i samarbeid med

Metodehefte for ledere

Her kan du laste ned digital utgave av Metodeheftet i PDF filformat. Denne er tilpasset for visning på skjerm og lavoppløselig utskrift.

Ved ønske/behov for trykt papirversjon kontakt en av følgende: