FORMÅL: sikre en gjennomføring som skaper engasjement og motivasjon til å delta
Å skape en forståelse for hvorfor ForBedringsundersøkelsen er viktig, eller hvorfor den vil lede til mer konkrete resultater denne gangen, kan være krevende. Møtet med de ansatte i forkant av selve undersøkelsen er viktig for å skape motivasjon. Hvordan det gjennomføres er viktig. Og det finnes jo ulike måter å tenke på:
Selv om leder har det formelle ansvaret må jo ikke hen være den som leder møtet, eller som leder møtet alene.
I mange enheter er det jo ikke mulig å samle alle ansatte på samme tidspunkt. Skal dere lage en “stafett” (flere møter) eller er det andre måtes å involvere og engasjere de ansatte?
Hvilke erfaringer er det med personalmøter? Er det noen positive eller negative ting som går igjen? Hvis ja, hvordan forsterke/unngå disse?
Drøft sammen enige om:
Tidspunkt/ramme for gjennomføring
Hvem skal delta
Tematikk og rekkefølge på saker
Hvem tar ansvar for hva (rollefordeling)
Hvordan sikre at alle blir hørt (metoder + møteledelse)
Hva er viktigst å løfte frem fra året som har gått – og hvilken påvirkning kan/bør det ha på året som kommer?
Forslag til lysbilder som kan brukes på møtet med de ansatte og et enkelt skjema for arbeidsfordeling i selve gjennomføringen ligger i Trinn 2 under Verktøy.