Som leder (arbeidsgiver) har du ansvar for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø for alle medarbeidere i din enhet, også de medarbeiderne du ikke har et formelt personalansvar for.
Formålet med medarbeiderundersøkelsen, ForBedring, er å understøtte sykehusets kontinuerlige arbeid med å bedre arbeidsmiljøet og pasientsikkerhetskulturen.
Nedenfor finner du en visuell fremstilling av hvordan følge opp resultatene fra medarbeiderundersøkelser. Klikk på de grønne, pulserende punktene for å forstørre den delen av illustrasjonen.
Undersøkelsen er et verktøy, en temperaturmåler, som kan si noe om mulige forbedrings – og bevaringsområder hos deg og hos samarbeidende enheter.
Handlingsplanen skal være levende, og bør tas fram jevnlig i de fora og det omfang som passer inn i arbeidsmiljøarbeidet hos deg.
Informasjonen fra ForBedring kan brukes til å prioritere noen områder innen arbeidsmiljø og pasientsikkerhet som din enhet ønsker å jobbe med.
Hvordan lykkes med arbeidsmiljøarbeid?
Det er også laget en Veiledning for ledere med lav skår på opplevd lederatferd:
For å få et felles bilde av hele prosessen, og hvordan både hver enkelt leder og ledergrupper skal følge opp, er det viktig med en forberedelsesfase på strategisk nivå.
I tillegg til å evaluere resultater fra forrige års undersøkelse og hva man skal ta med seg inn i årets arbeid, samarbeider ledere, tillitsvalgte og verneombud eventuelle behov for samarbeid og tiltak. En viktig del er å lage en plan for jevnlig oppfølging av ForBedring gjennom hele året.
Godt partsamarbeid er en nøkkel for å lykkes med ForBedring, både for å mobilisere ansatte til å svare på undersøkelsen og for å utforme og gjennomføre konkrete tiltak. Som en forberedelse til møter med ansatte i respektive enhet drøfter partene en arbeidsfordeling gjennom hele prosessen.
Det er laget to informasjonsfilmer som kan brukes til personalmøter og refleksjon i ledergruppene.
Resultatene for hver enhet eies av medarbeiderne der – men ledergrupper på ulike nivåer bør se på resultater samlet og på tvers av enheter. Erfaring tilsier at det vil være problemstillinger som må løses eller håndteres av ledergrupper i fellesskap.
Før resultatgjennomgang og tiltak i enhetene er det viktig å ha en partsdialog. Er det for eksempel ting som går igjen, på tvers av enheter? Partene bør også sammen vurdere hva som skal være innretningen på tiltak, og hvordan man skal klare å bli så konkrete som mulig i formuleringen av tiltak.
Denne delen av prosessen er den aller viktigste. Resultatene er et utgangspunkt for å ærlig dialog om hva som er bra, og hva som trengs å forbedres. Her legger man også grunnlaget for den faktiske oppfølgingen, både gjennom å diskutere mulige tiltak og skape et engasjement og forpliktelse til å følge opp sammen.
Som oftest må forslag til tiltak bearbeides, gjøres mer konkrete og ses i sammenheng med andre forslag. Det skal også lages en realistisk og konkret plan for gjennomføring. Verneombud og tillitsvalgte har en viktig rolle i denne fasen.
Ledergruppene må sikres nødvendig informasjon om handlingsplansarbeidet og følge opp forbedringsområder på tvers av enheter. Erfaringsdeling og identifisere kloke grep for å ytterligere forsterke arbeidet, er viktig for den videre oppfølgingen.
Klikk på de enkelte rollene for mer spesifikk informasjon og tilpassede verktøy til bruk i prosessen.
IA i sykehus
Bransjeprogrammet IA i sykehus sine verktøysider
I Trygge hender 24/7
Godt arbeidsmiljø og psykologisk trygghet er grunnmuren for pasientsikkerhet
Idébanken
Tips og råd om arbeidsmiljø og sykefravær
Arbeidsmiljøportalen
Arbeidstilsynets portal for fagstoff og verktøy for å forbedre arbeidsmiljø og forebygge sykefravær
STAMI
Nasjonalt forskningsinstitutt innen arbeidsmiljø og arbeidshelse
Gruppetenkerne
En blogg om team og ledelse
Statens arbeidsgiverportal
Fagsider for arbeidsgivere, ledere og HR
Helsetilsynet
Tilsynsmeldingen, arbeidsmiljø, pasientsikkerhet, forebygging m.m.
STAMI - risikofaktorer
Kombinasjonar av risikofaktorar i arbeidet kan auke sjukefraværet
Legeforeningen
risikofaktorar i arbeidet kan auke sjukefraværet
NHOs arbeidsgiverportal
NHO basisprogram i ledelse
I sentrum for forbedringsarbeidet står ForBedringsundersøkelsen.
Alle andre prosesstrinn og aktiviteter dreier seg om å få størst mulig nytte ut av undersøkelsen. Derfor har vi plassert symbolet for hele prosessen i midten, med prosessbeskrivelser lagt i ring rundt. Formålene med prosesstrinnene finner du nedenfor.
Her kan du laste ned digital utgave av Metodeheftet i PDF filformat. Denne er tilpasset for visning på skjerm og lavoppløselig utskrift.
Ved ønske/behov for trykt papirversjon kontakt en av følgende:
Her kan du laste ned digital versjon av rapporten i PDF filformat. Denne er tilpasset for visning på skjerm og lavoppløselig utskrift.