Leder

Til deg som er leder

Som leder (arbeidsgiver) har du ansvar for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø for alle medarbeidere i din enhet, også de medarbeiderne du ikke har et formelt personalansvar for.

Formålet med medarbeiderundersøkelsen, ForBedring, er å understøtte sykehusets kontinuerlige arbeid med å bedre arbeidsmiljøet og pasientsikkerhetskulturen. 

Undersøkelsen er et verktøy, en temperaturmåler, som kan si noe om mulige forbedrings – og bevaringsområder hos deg og hos samarbeidende enheter.
Handlingsplanen skal være levende, og bør tas fram jevnlig i de fora og det omfang som passer inn i arbeidsmiljøarbeidet hos deg.
Informasjonen fra ForBedring kan brukes til å prioritere noen områder innen arbeidsmiljø og pasientsikkerhet som din enhet ønsker å jobbe med.

 

Hvordan lykkes med arbeidsmiljøarbeid?

  • Systematisk jobbe med arbeidsmiljøet over tid, i samarbeid med tillitsvalgt og verneombud
  • Involver verneombud og tillitsvalgt tidlig i alle relevante prosesser
  • Bruk tid med partene og planlegg sammen hvordan dere best kan følge opp handlingsplan og tiltak i deres enhet
  • Utfordringer dere ikke kan løse selv i egen enhet, løftes opp i lederlinjen
  • Utfordringer som involverer flere yrkesgrupper og samarbeidende enheter, løftes opp og på tvers i linjen
  • God organisering og planlegging av arbeidet, hvor roller og ansvarsfordeling er tydelige og avklart
  • Som leder har du et ansvar for å støtte og samarbeide med dine lederkollegaer om å jobbe systematisk med arbeidsmiljøet

 

Det er også laget en Veiledning for ledere med lav skår på opplevd lederatferd:

Verktøykasse for deg som er leder

For å få et felles bilde av hele prosessen, og hvordan både hver enkelt leder og ledergrupper skal følge opp, er det viktig med en forberedelsesfase på strategisk nivå. 

I tillegg til å evaluere resultater fra forrige års undersøkelse og hva man skal ta med seg inn i årets arbeid, samarbeider ledere, tillitsvalgte og verneombud eventuelle behov for samarbeid og tiltak. En viktig del er å lage en plan for jevnlig oppfølging av ForBedring gjennom hele året.

Godt partsamarbeid er en nøkkel for å lykkes med ForBedring, både for å mobilisere ansatte til å svare på undersøkelsen og for å utforme og gjennomføre konkrete tiltak. Som en forberedelse til møter med ansatte i respektive enhet drøfter partene en arbeidsfordeling gjennom hele prosessen.

Det er laget to informasjonsfilmer som kan brukes til personalmøter og refleksjon i ledergruppene. 

Resultatene for hver enhet eies av medarbeiderne der – men ledergrupper på ulike nivåer bør se på resultater samlet og på tvers av enheter. Erfaring tilsier at det vil være problemstillinger som må løses eller håndteres av ledergrupper i fellesskap.

Før resultatgjennomgang og tiltak i enhetene er det viktig å ha en partsdialog. Er det for eksempel ting som går igjen, på tvers av enheter? Partene bør også sammen vurdere hva som skal være innretningen på tiltak, og hvordan man skal klare å bli så konkrete som mulig i formuleringen av tiltak.

Denne delen av prosessen er den aller viktigste. Resultatene er et utgangspunkt for å ærlig dialog om hva som er bra, og hva som trengs å forbedres. Her legger man også grunnlaget for den faktiske oppfølgingen, både gjennom å diskutere mulige tiltak og skape et engasjement og forpliktelse til å følge opp sammen.

Som oftest må forslag til tiltak bearbeides, gjøres mer konkrete og ses i sammenheng med andre forslag. Det skal også lages en realistisk og konkret plan for gjennomføring. Verneombud og tillitsvalgte har en viktig rolle i denne fasen.

Ledergruppene må sikres nødvendig informasjon om handlingsplansarbeidet og følge opp forbedringsområder på tvers av enheter. Erfaringsdeling og identifisere kloke grep for å ytterligere forsterke arbeidet, er viktig for den videre oppfølgingen.

Hvilken rolle har du?

Klikk på de enkelte rollene for mer spesifikk informasjon og tilpassede verktøy til bruk i prosessen.

symbol_web

© Sammen om ForBedring 2024

Utviklet i samarbeid med

Prosessen

ForBedringsundersøkelsen i sentrum

I sentrum for forbedringsarbeidet står ForBedringsundersøkelsen.
Alle andre prosesstrinn og aktiviteter dreier seg om å få størst mulig nytte ut av undersøkelsen. Derfor har vi plassert symbolet for hele prosessen i midten, med prosessbeskrivelser lagt i ring rundt. Formålene med prosesstrinnene finner du nedenfor.

Metodehefte for ledere

Her kan du laste ned digital utgave av Metodeheftet i PDF filformat. Denne er tilpasset for visning på skjerm og lavoppløselig utskrift.

Ved ønske/behov for trykt papirversjon kontakt en av følgende:

Sluttrapport

Følgeevaluering av Tidlig og Tett På

Her kan du laste ned digital versjon av rapporten i PDF filformat. Denne er tilpasset for visning på skjerm og lavoppløselig utskrift.